vrijdag 18 januari 2013

Gewaarwording



Een herontdekking. Wat ben je voor een bioloog, als je niet eens weet wat er in je straat staat?
Botanie is altijd al onderbelicht geweest in mijn interesses. Maar dat gaat veranderen!
Gewapend met camera en "Winterflora- Bomen en Struiken (Slagter '12)" storm ik de de voordeur uit. 60 seconden later moet ik toch concluderen dat een jas wel handiger is. Vol enthousiasme kijk ik naar het kale beeld dat voor me staat. Waar te beginnen? Bast? Boekje bladeren: Nee. Tak? Kan er niet bij. Zucht.
Gelukkig staat verderop een kleiner exemplaar. Oh ja, ik moet naar bladknopen kijken. Langzaam worstel ik me door de sleutel. Maar uiteindelijk kom ik er uit. Wilde Lijsterbes.


Eindknop van Wilde Lijsterbes (Sorbus aucuparia)
Silhouet Wilde Lijsterbes (Sorbus aucuparia)


Bladknop van Gewone Vlier (Sambucus nigra)
 Mijn eerste determinatie in winterflora. Fijn, het welbekende wolkje van geluk. Smaakt naar meer! Wilde vlier, gaat lekker. Dan komt de klad erin, een stekel hier en daar. De wilgen werken niet mee. Ik kom er niet uit. Ondertussen raken mijn vingers vernikkeld. Twee soorten, dat is wel wat weinig. Nog even doorzetten. Rode Kornoelje staat prachtig tussen het bruin. Bij Hondsroos ben ik tevreden.

Hondsroos (Rosa canina)
 Het duurde meer dan een uur en 200 meter maar ik ben tevreden. Het begin is gemaakt. Het kan alleen maar beter worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten