zaterdag 27 april 2013

Gerendal- Het vervolg

Daar sta ik dan... op mijn kop te krabben. Wat ga ik doen? Op de oostflank van dit droogdal staan bomen op kalkrijke heuvels uitnodigend te wenken. Ga ik naar het westen, dan kom ik het dal zelf terecht. Wil ik optimaal van de schaarse zonnestralen genieten, zal ik toch met de klok mee moeten gaan. Een tjiftjaf wijst me de weg. Tegen beter weten in, maak ik een foto. Een vrouwelijke zwartkop observeert me en vliegt uiteindelijk weg als ik de camera op haar richt. De weg vervolgt en ik ben intens gelukkig. Er is bijna geen bloem dat ik herken, maar ik voel dat ik deze kennis, eenmaal thuis opgezocht, nooit meer vergeet.
Tjiftjaf (Phylloscopus collybita)

Genieten van de oostelijke velden, kronkelt de wandeling uiteindelijk echt het bos in. 

Vosje (Andrena fulva)
 Scharrelend door de humus, kom ik een mestkevertje tegen. Deze laat zich uitgebreid op de gevoelige plaat zetten. Die paddenstoelen laat ik gemakshalve maar zitten. Je kunt niet alles hebben. Maar dat mineertje kan ik niet laten schieten. Hulstvlieg, het is maar dat je het weet.
Bosmestkever (Anoplotrupes stercorosus)

Bosmestkever
(Anoplotrupes
 stercorosus)


Mineer van hulstvlieg (Phytomyza ilicis) op, uiteraard, hulst (Ilex aquifolium)
 Rijen van sleedoorn versieren de bosranden. Ik weet niet waar ik moet kijken. Boven, beneden, links, rechts. De zon is weliswaar verdwenen, maar goedgemutst loop ik door.
Sleedoorn (Prunus spinosa)

Slanke sleutelbloem (Primula elatior)
 Iets minder slank is deze molusk. Zulke joekels heb ik zelfs in Frankrijk niet gezien.
Wijngaardslak (Helix pomatia)

Wijngaardslak (Helix pomatia)

De rijke graslanden lonken. Ga ik nog op zoek naar orchideeën? Ik doe wel een poging, maar mijn onervarendheid zit succes in de weg. 

Dan maar wat anders.
Paardebloem (Taraxacuma officinale)

Akkerklimopereprijs (Veronica hederfolia - hederifolia)

Madelief (Bellis perennis)

Ik beland met mijn neus in een andere soort vlaai. Wat een grappige gele vliegjes! Hoe zouden die nu heten?
Strontvlieg (Scatophaga stercoraria)
Oei... het begint al langzaam donker te worden. Laat ik maar wat doorlopen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten