vrijdag 17 mei 2013

Spaanse mus

Grote leeuwenbek Antirrhinum majus
Het kan verkeren. 16 mei rond 19:30u. aankomen op Malaga. Daarna met de huurauto op weg naar Montejaque. De 90 minuten die ELIZA was here voorschotelt zijn krap bemeten. We komen ruim in het donker aan. En het regent. Hard. Het lukt ons om in dit dorpje van zo'n 1000 hoofden tweemaal te verdwalen en te keren in de smalle straatjes. De focus staat allang op 'installeren, snel een cerveza halen en dan slapen'.
De volgende ochtend is alles in grauwheid gehuld. Het miezert en het regent, het is koud. Op zich niet erg, het is een kennismakingsdagje. De lange broek en de trui blijft echter aan. We doen wat boodschappen en lopen een rondje door het dorp. Het is inderdaad wit, maar het straalt niet. Het uitzicht van ons dakterras is fenomenaal en zolang onze activiteiten niet verder komen dan Casas de Montejaque, stel ik me een doel. Geen idee of die reëel is, maar ik ga op zoek naar de Spaanse mus. Gewapend met de verrekijker speur ik de omgeving af. Aj, die (gier)zwaluwen laat ik even zitten. Die vale gieren zijn ook te ver weg. Veel mussen, maar vooral huismussen. Maar wie weet, ik heb nog 13 dagen.

Lijst (1e waarnemingen/*primeur):
Huismus (Passer domesticus)
Merel (Turdus merula)
Vale gier (Gyps fulvus)*

Witte kwikstaart (Motacilla alba)
Zwarte roodstaart (Phoenicurus ochruros aterrimus)*

Zwarte Spreeuw (Sturnus unicolor)*

Grote leeuwenbek (Antirrhinum majus)*

Geen opmerkingen:

Een reactie posten